Bismillahirrohmanirrohiim
-
Iaitu sentiasa mengingati mati dan sentiasa bersedia dengan
amalan-amalan yang baik.
- Oleh kerana seseorang itu akan mati, maka hendaklah ia bersedia dengan amalan-amalan yang baik dan hendaklah ia memenuhkan tiap-tiap saat daripada umurnya itu dengan perkara yang berfaedah bagi akhiratnya kerana tiap-tiap perkara yang telah lalu tidak akan kembali lagi.
- Sifat-sifat Mazmumah
1. Syarrut ta‘am (banyak makan)
Wallahu a`lam
-
Iaitu terlampau banyak makan atau minum ataupun gelojoh ketika
makan atau minum.
- Makan
dan minum yang berlebih-lebihan itu menyebabkan seseorang
itu malas dan lemah serta membawa kepada banyak tidur. Ini
menyebabkan kita lalai daripada menunaikan ibadah dan zikrullah.
-
Makan dan minum yang berlebih-lebihan adalah ditegah walaupun
tidak membawa kepada lali daripada menunaikan ibadah kerana
termasuk di dalam amalan membazir.
-
Iaitu banyak berkata-kata atau banyak bercakap.
- Banyak berkata-kata itu boleh membawa kepada banyak salah, dan banyak salah itu membawa kepada banyak dosa serta menyebabkan orang yang mendengar itu mudah merasa jemu.
- Ia
bererti sifat pemarah, iaitu marah yang bukan pada menyeru
kebaikan atau menegah daripada kejahatan.
-
Sifat pemarah adalah senjata bagi menjaga hak dan kebenaran.
Oleh kerana itu, seseorang yang tidak mempunyai sifat pemarah
akan dizalimi dan akan dicerobohi hak-haknya.
- Sifat pemarah yang dicela ialah marah yang bukan pada tempatnya dan tidak dengan sesuatu sebab yang benar.
- Iaitu
menginginkan nikmat yang diperolehi oleh orang lain hilang
atau berpindah kepadanya.
- Seseorang
yang bersifat dengki tidak ingin melihat orang lain mendapat
nikmat atau tidak ingin melihat orang lain menyerupai atau
lebih daripadanya dalam sesuatu perkara yang baik. Orang yang
bersifat demikian seolah-olah membangkang kepada Allah subhanahu
wata‘ala kerana mengurniakan sesuatu nikmat kepada orang
lain.
- Orang yang berperangai seperti itu juga sentiasa dalam keadaan berdukacita dan iri hati kepada orang lain yang akhirnya menimbulkan fitnah dan hasutan yang membawa kepada bencana dan kerosakan.
- Iaitu
menahan haknya daripada dibelanjakan atau digunakan kepada
jalan yang dituntut oleh agama.
- Nikmat
yang dikurniakan oleh Allah subhanahu wata‘ala kepada
seseorang itu merupakan sebagai alat untuk membantu dirinya
dan juga membantu orang lain. Oleh yang demikian, nikmat dan
pemberian Allah menjadi sia-sia sekiranya tidak digunakan
dan dibelanjakan sebagaimana yang dikehendaki oleh Allah subhanahu
wata‘ala.
- Lebih-lebih lagi dalam perkara-perkara yang menyempurnakan agama seperti zakat, mengerjakan haji dan memberi nafkah kepada tanggungan, maka menahan hak atau harta tersebut adalah suatu kesalahan besar di sisi agama.
- Iaitu
kasihkan kemegahan, kebesaran dan pangkat.
- Perasaan
inginkan kemegahan dan pangkat kebesaran menjadikan perbuatan
seseorang itu tidak ikhlas kerana Allah.
- Akibat daripada sifat tersebut boleh membawa kepada tipu helah sesama manusia dan boleh menyebabkan seseorang itu membelakangkan kebenaran kerana menjaga pangkat dan kebesaran.
- Ia
bermaksud kasihkan dunia, iaitu mencintai perkara-perkara
yang berbentuk keduniaan yang tidak membawa sebarang kebajikan
di akhirat.
-
Banyak perkara yang diingini oleh manusia yang terdiri daripada
kesenangan dan kemewahan. Di antara perkara-perkara tersebut
ada perkara-perkara yang tidak dituntut oleh agama dan tidak
menjadi kebajikan di akhirat.
-
Oleh yang demikian, kasihkan dunia itu adalah mengutamakan
perkara-perkara tersebut sehingga membawa kepada lalai hatinya
daripada menunaikan kewajipan-kewajipan kepada Allah.
- Namun begitu, menjadikan dunia sebagai jalan untuk menuju keredhaan Allah bukanlah suatu kesalahan.
- Iaitu
membesarkan diri atau berkelakuan sombong dan bongkak.
- Orang
yang takabbur itu memandang dirinya lebih mulia dan lebih
tinggi pangkatnya daripada orang lain serta memandang orang
lain itu hina dan rendah pangkat.
- Sifat takabbur ini tiada sebarang faedah malah membawa kepada kebencian Allah dan juga manusia dan kadangkala membawa kepada keluar daripada agama kerana enggan tunduk kepada kebenaran.
- Iaitu
merasai atau menyangkakan dirinya lebih sempurna.
- Orang
yang bersifat ‘ujub adalah orang yang timbul di dalam
hatinya sangkaan bahawa dia adalah seorang yang lebih sempurna
dari segi pelajarannya, amalannya, kekayaannya atau sebagainya
dan ia menyangka bahawa orang lain tidak berupaya melakukan
sebagaimana yang dia lakukan.
- Dengan itu, maka timbullah perasaan menghina dan memperkecil-kecilkan orang lain dan lupa bahawa tiap-tiap sesuatu itu ada kelebihannya.
- Iaitu
memperlihatkan dan menunjuk-nunjuk amalan kepada orang lain.
- Setiap
amalan yang dilakukan dengan tujuan menunjuk-nunjuk akan hilanglah
keikhlasan dan menyimpang dari tujuan asal untuk beribadah
kepada Allah semata-mata.
- Orang yang riya’ adalah sia-sia segala amalannya kerana niatnya telah menyimpang disebabkan inginkan pujian daripada manusia.
-
Iaitu terlampau banyak makan atau minum ataupun gelojoh ketika
makan atau minum.
Tidak ada komentar:
Posting Komentar